درباره قهوه بیشتر بدانیم؟

   گیاه قهوه (نام علمی: Coffea) گونه ای است از گیاهان گلدار از خانواده روناسیان که در نواحی گرمسیری رشد میکند. بلندی آن بین ۳ تا ۱۰ متر است و ۳ تا ۵ سال پس از کاشته شدن محصول میدهد. گل های سفید رنگ و خوشبوی قهوه بسیار به گل یاسمین شباهت دارند. میوه های قهوه تخم مرغی شکل اند و به صورت خوشه آویزان میشوند. هر درخت قهوه حدود ۲۰۰۰ میوه میدهد.

   نوشیدنی قهوه یکی از محبوبترین نوشیدنی های جهان است که از بودادن (به اصطلاح رُست) و آسیاب دانه های قهوه به دست می آید. گیاه قهوه از مناطق نیمه گرمسیری آفریقا به سایر نقاط جهان برده شد و امروزه در بیش از 70 کشور دنیا کشت میشود.

   در حال حاضر بزرگترین تولید کننده های قهوه عبارتند از: پورتوریکو، برزیل، کلمبیا، ویتنام، اندونزی، مکزیک و هند و بزرگترین وارد کننده های جهان هم ایالات متحده آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا میباشند.

   مرغوب ترین قهوه که طعم و بویی منحصر به فرد دارد از بوته ای به نام عربیکا به دست میآید که قدیمی ترین نوع قهوه است و در ارتفاع ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رشد می کند. حدود ۷۵٪ از کل قهوه ای که در جهان کشت می شود عربیکا است. قدیمی ترین نوع قهوه عربیکا، موکا و جاوه هستند که امروزه نامی شناخته شده محسوب میشوند.

خواص نوشیدن قهوه

ضد افسردگی: کافئین موجود در قهوه باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می شود و به عنوان یک داروی ضد افسردگی با افزایش سروتونین (Serotonin) و دوپامین (Dopaminee) عمل میکند.

رفع سر درد و میگرن: کافئین موجود در قهوه یکی از مواد کلیدی فعال در بسیاری از داروهای سردرد و میگرن است که از جمله ی آنها AnacinTM، MidolTM، Darvon CompoundTM,، FioricetTM و MigranalTMM است و میزان کافئین موجود در این داروها تقریباً برابر یک فنجان قهوه است.

پیشگیری از پوسیدگی دندان: دانشمندان برزیلی دریافتند ترکیبی در قهوه به نام Trigonelline و آنتی اکسیدان پلی فنل از پوسیدگی دندان و ایجاد سوراخ روی دندان هاجلوگیری می کند و این تاثیر قهوه بر دندان قابل توجه است.

پیشگیری از خطر سرطان کبد: تحقیقات ۹ ساله دانشمندان ژاپنی نشان می دهد مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلاء به سرطان کبد را تا ۴۹% و مصرف نامنظم قهوه می تواند خطر ابتلاء به سرطان کبد را تا ۲۹% کاهش دهد.

پیشگیری از دیابت: محققان در دانشگاه هاروارد برای بررسی تاثیر قهوه بر دیابت نوع ۲ بیش از ۱۰۰،۰۰۰ نفر را به مدت ۲۰ سال مورد بررسی قرار داده اند و با تمرکز بر یک دوره چهار ساله در آنها دریافتند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ در افرادی که بیش از یک فنجان قهوه در روز مصرف می کنند ۱۱% کاهش می یابد و این کاهش برای کسانی که در روز ۳ الی ۴ فنجان قهوه مصرف می کنند به ۲۴% می رسد، البته این کاهش خطر، به شرطی است که شما به قهوه ی خود شکر اضافه نکنید.

درمان دیابت: یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ برای مشخص شدن تاثیر قهوه بر دیابت نوع ۲ نشان داد که مصرف قهوه قبل از غذا در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ باعث بالا رفتن قند خون و مقاومت در برابر انسولین می شود و بر اساس این مطالعات مشخص شد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که مرتب قهوه مصرف می کنند باید به طور دائم قند خون خود را چک کنند، پس در نظر داشته باشید که قهوه همانطور که برای جلوگیری از دیابت نوع ۲ بسیار مفید است ولی برای بیماران مبتلا به دیابت ممکن است خطرناک باشد.

خاصیت آرام بخشی: قهوه حاوی پروتئینی است که دارای اثری مشابه مورفین بوده و از خاصیت ضد درد و آرام بخشی برخوردار است. برخی از این پروتئین ها مشابه پروتئین های انسانی است. در آزمایش های صورت گرفته بر روی موش های آزمایشگاهی مشخص شد که اثرات تسکین دهنده پروتئین های موسوم به Opioid Peptides از دوام بیشتری برخوردار بوده و با عوارض جانبی همراه نیست.

پیشگیری از آلزایمر: در یک آزمایش، محققان دریافتند وقتی به موش هایی که مستعد ابتلا به آلزایمر بودند، آب حاوی کافئین داده شد، پس از گذشت دو ماه، عملکرد ذهنی آنهادر تست های حافظه بهبود پیدا کرد و علت آن بود که با مصرف کافئین از میزان پلاک های مخرب در مغز کاسته می شود.

پیشگیری از پارکینسون: در سال2007 تحقیقی بر روی افرادی که سابقه ابتلا به پارکینسون وجود داشت صورت گرفت که نتایج آن نشان می دهد که کسانی که قهوه مینوشند، احتمال ابتلایشان به این بیماری عصبی که منجر به از کارافتادگی می شود به نسبت کسانی که قهوه نمی نوشند کمتر است.

کاهش ابتلا به بیماری های قلب : مطالعات متعدد نشان داده اند که قهوه برای قلب خوب است. مطالعات سلامتی بانوان آیووا، مطالعه مداوم تا ماه مه ۲۰۱۱، بر روی ۲۷،۰۰۰ زن از سن ۵۵ تا ۶۹ انجام داد. محققان در دانشگاه مینه سوتا در این مطالعه دریافتند که زنانی که یک تا سه فنجان قهوه در روز می نوشند خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آنها ۲۴ درصد در مقایسه با کسانی که از نوشیدن قهوه پرهیز می کنند کاهش یافته است.

افزایش طول عمر: محققان دریافته اند نوشیدن قهوه و چای، از طریق کاهش مواد شیمیایی در خون که نقطه آغازی برای بیماری قلبی است، می تواند به مردم کمک کند تازندگی طولانی تری داشته باشند. در حال حاضر محققان در دانشگاه استنفورد معتقدند ممکن است به همین دلیل باشد که نوشیدن یک قهوه یا چای برای استراحت مناسب است.

مضرّات نوشیدن قهوه

سینوزیت و عفونت مخاطی: قهوه به دلیل داشتن کافئین زیاد ادرار آور است و مایعات بدن را دفع می کند، از این رو غلظت مخاطی سینوس ها را بالا برده و غدد ترشحی را می بندد که باعث التهاب و زمینه ساز رشد باکتری ها می شود، بنابراین در تشدید بیماری سینوزیت بسیار مؤثر است.

سنگ کلیه: خوردن قهوه به صورت زیاد باعث دفع کلسیم از بدن و در نتیجه رسوب کردن آن در کلیه ها و ایجاد سنگ کلیه می شود، بنابراین افراط در آن می تواند برای کلیهها مضر و سنگ ساز باشد، گرچه مبتلایان به سنگ کلیه باید خوردن قهوه را به کمتر از دو فنجان در روز کاهش دهند.

ممانعت از جذب آهن: خوردن قهوه مانع از جذب آهن می شود و در افراد مبتلا به کم خونی بهتر است غذا و قهوه را باهم نخورند.

افزایش فشار خون: قهوه باعث افزایش فشار خون می شود و افراد مبتلا به فشار خون بالا در برابر آن آسیب پذیرترند.

برهم زدن سلامت خواب: قهوه سلامت خواب را برهم می زند و تا حد چشم گیری بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. بهتر است ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب قهوهمصرف نشود.

پوکی استخوان: قهوه به دلیل آن که کلسیم بدن را دفع می کند، افراد را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می دهد.

نفخ و سنگینی معده: خوردن قهوه بلافاصله بعد از غذا به دلیل نفخ آوری معده را سنگین می کند و اصطلاحا موجب رودل کردن می شود.